Lépésenként az egészségesebb élet felé

Egészségesnek lenni ugyanolyan könnyű, mint betegnek lenni. Csak lehetőséget kell adni a rá szervezetünknek, oly módon, hogy azt eszünk, amivel zavartalanul működhet.

ELSŐ LÉPÉS: naponta egyen több főtt zöldséget. A legtöbb ember számára az már drasztikus növelést jelent, ha napon­ta egyszer zöldséget eszik, legyen az bármilyen fajta.
MÁSODIK LÉPÉS: csökkentse a napi fehérjebevitelt. Miköz­ben folyamatosan tovább növeli a főtt zöldség mennyiségét, egyen kisebb adag marhahúst, baromfit vagy halat.
HARMADIK LÉPÉS: rövidebb ideig főzze a zöldséget, és naponta egyszer egyen nyers zöldséget vagy gyümölcsöt.
NEGYEDIK LÉPÉS: kezdjen el kevesebb sót, kávét, teát, szénsavas üdítőt és rágcsálnivalót fogyasztani.

Milyen gyorsan hajthatja végre ezeket a változtatásokat? Mit értek az­alatt, hogy túl gyors? E kérdések megválaszolásához, meg kell értenünk a célt, amelyet kitűztünk magunk elé. Ideális esetben (a hálaadás ün­nepétől, július negyedikétől, a születésnapoktól és egyéb speciális al­kalmaktól eltekintve) a napi étrendünknek a következőképpen kelle­ne alakulnia:
45% főtt zöldség és gyümölcs, 30% nyers zöldség és gyümölcs, 25% gabonafélék, mogyoró, apró magvak, hús, hal vagy baromfi 

Mivel mindenkinek megvannak a saját szokásai, a következő prog­ramban szereplő útmutatók meglehetősen általánosak. A javasolt időbe­osztás azokra vonatkozik, akik eddig húson, gyorsétkezdei vagy konzerv ételeken, finomított szénhidrátokon és stimuláló-szereken, így például kávén, teán, kólán éltek, s alkoholtartalmú italokat is gyakran fogyasz­tottak. Lehet, hogy ön ennél azért egészségesebben táplálkozik: jelenleg is fogyaszt természetes alapanyagú élelmiszereket és friss zöldséget, gyümölcsöt is. Ez utóbbi esetben nem nehéz elképzelni, hogyan módo­sul az időbeosztás az ön saját egészségi állapotához mérten. Ha hosszú évek óta táplálkozik egészségtelenül, indokolt lehet az egyes periódusok meghosszabbítása. Az alapján lehet tudni, hogy milyen tempó javasolt, hogy kinek hogyan reagál a szervezete. Bármilyen tempóban haladjon is, ha kellemetlen tüneteket észlel (később még visszatérek ennek az okára), lassítania kell. Újra iktasson be néhány olyan ételt az étrendjébe, amihez a szervezete hozzá van szokva, majd újra lassan, fokozatosan hagy­ja el őket. A következő logikus kérdés: „A javasolt mennyiségek kalóriában, grammban vagy fejadagban vannak megadva?" A válaszom: teljesen mind­egy, hogy miben, a lényeg, hogy ideális esetben az étrendünk 45, 30 és 25 százalékos arányban oszlik meg. Az ideális étrend: 45% főtt zöldség/gyümölcs, 30% nyers zöldség/ gyümölcs és 25% amit csak akar – hús, fagylalt, csokis sütemény vagy bármi, amit kedvel. Ez messze eltér attól, ahogy a legtöbbünk jelenleg táplálkozik. Azok, akik eddig inkább törődtek az ízlelőbimbóikkal, mint szervezetük szükségletével, lassú, megfontolt léptekkel haladjanak a cél felé.

MINTA IDŐBEOSZTÁS AZ EGESZSEGES TÁPLÁLKOZÁSRA VALÓ ÁTTÉRÉSHEZ

legelőször   Egyen több bioélelmiszert és főtt zöldséget
3-4 nap után   Naponta egyszer egyen gyümölcsöt
2 hét után Napi egy alkalommal csak gyümölcsöt és főtt zöldséget fogyasszon. Kezdje el csök­kenteni az egészségre káros anyagok (kávé, tea, szénsavas üdítő italok) fogyasztását
3 hét után Csökkentse a só, illetve növelje a főtt zöldség és nyers gyümölcs mennyiségét
1 hónap után Csökkentse a fehérjében gazdag ételek fogyasztását. Hetente mondjon le egy újabb élvezeti cikkről (alkohol, cigaretta, csokoládé, stb.). Kezdje el beiktatni az étrendjébe a félig vagy teljesen nyers zöldségeket
ezt követően Folyamatosan növelje a lúgos salakképző táplálékok és csökkentse a savas salakkép­ző táplálékok mennyiségét. (A listát lásd a 7. fejezetben.)

Ezek általános érvényű szabályok. Egy speciális módszer segít önnek megállapítani, hogy mennyire áll készen a szervezete a következő lépés megtételére. Ez pedig nem más, mint a reggelenkénti vizeletvizsgálat. A 9. fejezetben részletesen leírom a vizelet pH-értékének vizsgálatát, ami­ről már korábban is olvashatott (és amit remélem, el is végzett) e könyvben leírtak alapján. Majd a későbbi fejezetek során az egészségi állapot és a szerve­zet savszintje felmérésének egy összetettebb módszerét is ismertetem. Ennek a megfigyelési módszernek a segítségével a reggeli vizelet pH-értékének csök­kenése, illetve emelkedése szerint változtathat az étrendjén.

Ha korábban szinte egyáltalán nem evett zöldséget és gyümölcsöt, hir­telen ne rohanja le a szervezetét, és ne csinálja azt, hogy két napig nem eszik mást, csak salátákat, nyers brokkolit, sárgarépát, uborkát, almát, banánt és narancsot. Hallgasson rám – megfizet érte, ha nem tartja be a szabályokat. A: menni fog a hasa, izomgörcsöt kap vagy fájni fog a feje, B: émelyegni fog, hányingere lesz vagy fáradékonyság gyötri, C: ingerlé­keny vagy depressziós lesz vagy D: akár mindez együtt is kínozhatja.

Egyetlen kivételt képeznek a „lassan, de biztosan" szabálya alól azok, akik súlyos betegek, és akiknek a reggeli vizelete 8-as pH-értéket mutat azután, hogy előző este fehérjét ettek. Aki ebbe a kategóriába tartozik és egészségesebb akar lenni, annak kizárólag csak nyers dolgokat szabad en­nie: nyers zellert, nyers répát, nyers gyümölcsöt és frissen csavart gyümölcsleveket. Semmi mást. Ettől a szigorú diétától természetesen fogyni fog és legyengül az illető. De ha szigorúan betartja ezeket az előírásokat, egy idő után reggeli vizeletének a pH-értéke csökkenni fog, míg végül eléri az 5,5-ös pH-értéket. Akár három hónapra is szükség lehet, mire ezzel a szigorú diétával a vizelet pH-értéke elkezd újra emelkedni. Ez nagyon drasztikus módszer, ami természetesen csak súlyos, krízishely­zetben alkalmazható.

Ha nem szenved súlyos betegségben, de egy előző este elfogyasztott savas salakképző vacsora után a vizelete pl. pirosra színezi a pH-papírt, az egészséges élet felé vezető úton az első lépés, amit meg kell tennie, hogy / bioélelmiszereket (barna rizs, teljes kiőrlésű búza és főtt zöldségek) iktat be az étrendjébe.

Három-négy napos szokatás után, ami­kor is bioélelmisze­rekkel és zöldségek­kel egészítjük ki az étrendünket, tovább növelhetjük az el­fogyasztott zöldség és gyümölcs mennyiségét.

Amikor már két hete csinálja a kúrát, vezesse be, hogy egy nap egy alkalommal kizárólag csak zöldséget és gyümölcsöt eszik. Ebben az időszak­ban még helyesebb, ha úgy főzi meg a zöldsége­ket, ahogy szokta. Ettől kezdve csökkentheti az egészségre ártal­mas anyagok fogyasztását is. így például egyik héten igyon kevesebb kávét, teát és üdítőitalt. A következő héten kezdjen el kevesebb sót használ­ni. Aztán hetenként fokozatosan csökkentse elő­ször az elfogyasztott cukor, majd az alkohol mennyiségét, és végül szívjon kevesebb cigarettát.

Annak, hogy ezt milyen sorrendben teszi, nincs különösebb jelentősége, hisz a cél hosszú távú. Átmenetileg szüksége lehet enzimkiegészítőkre, hogy egy kis energiát, életerőt nyerjen belőlük, amíg a szervezete alkalmazkodik a számára szo­katlan tápanyagok emésztéséhez. Akár bioélelmiszerek, akár enzimkiegé­szítők formájában vesszük fel őket, az enzimek nem szívódnak fel. Az enzimműködés közben felszabaduló anyagok azok, amelyek felszívód­nak. Rövid távon az enzimek pótlása segít a szervezetnek hatékonyan működni. Miután azonban a bioélelmiszerek elegendő enzimhez juttatták szervezetünket, már nincs szükségünk kiegészítőkre.

A táplálkozási szokások megváltoztatásának kezdeti fázisában helytelen hirtelen teljesen felhagyni a vörös hús, a tejtermékek, a kávé és az üdítőita­lok fogyasztásával. Inkább a tempóra koncentráljon. Ha szervezetének húsz, harminc vagy akár negyven évre is szüksége volt ahhoz, hogy hozzáigazítsa az élettani folyamatait ahhoz az állapothoz, amilyenben jelenleg van, akkor az is beletelik egy időbe, amíg hozzászokik azokhoz a táplálékfajtákhoz, amelyeknek a feldolgozására valójában hivatott.

A vegetáriánusok közül néhányan a másoknak két hét után ajánlott lé­pésekkel is kezdhetnek. Azok a vegetáriánusok, akik több zöldséget és gyümölcsöt esznek, mint tojást és gabonaféléket, lehet, hogy úgy is jól érzik magukat, ha azonnal átállnak a 75 százalék lúg és 25 százalék sav arányra. Az ő anyagcsere-folyamataik már felkészültek és hozzászoktak azon tápanyag­fajtáknak a feldolgozásához, amelyekre a szervezetünknek szüksége van.

Azok az egyének, akik egyébként is sok zöldséget esznek, rendszerint megússzák a gyors váltásból eredő kellemetlenségeket még akkor is, ha teljes gőzzel, óriási lelkesedéssel vetik bele magukat a programba. Egy hölgy, minden figyelmeztetés ellenére, hirtelen drasztikusan megnövelte a zöldségmennyiséget, és szinte teljesen elhagyta a magas fehérjetartal­mú táplálékokat. Az ötvenes éveiben járhatott, amikor felkeresett, és évek óta kedvelte a zöldségeket, gyümölcsöket. Táplálkozási szokásai az átla­gosnál jobbak voltak, bár evett egy kevés húst, tojást, tejterméket, sok gabonafélét fogyasztott, és naponta megivott néhány csésze kávét is.

Legfőbb panasza az volt, hogy szellemileg és fizikailag egyaránt ki­merültnek érzi magát. A hasa felfúvódott, szinte letargiába esett, és nem érzett sem elég kedvet, sem elég energiát még kedvenc sportjához és sé­táihoz sem. „Nem tudtam, miért érzem magam olyan rosszul – mondta. – Azt hittem, mindent jól csinálok."

Úgy gondolta, ha már úgyis szörnyen érzi magát, ha gyorsan változtat az étkezési szokásain, már nem lehet sokkal rosszabbul. így a saját kis elmé­letére építve cselekedett: „Ha a kicsi jót tesz, a sok még jobbat." Elkezdett hirtelen sokkal több nyers zöldséget és gyümölcsöt fo­gyasztani, sok gyümölcslevet ivott, és szinte telje­sen lemondott a kávéról. Új táplálkozási szokásai gyakorlatilag ideálisnak voltak mondhatók.

A túl hirtelen váltás ellenére néhány napon belül elkezdett szárnyalni és egyre lelkesebb lett. A felfúvódottság érzete megszűnt, és a szervezete kitisztult. De feltűnően sok időt töltött ott, ahová a királyok is gyalog járnak, mivel a szervezete folyamatosan igyekezett megszabadulni a szá­mára káros és fölösleges anyagoktól. Ennek a hölgynek a szervezete éppen úgy reagált, mint ahogy az egy olyan személytől elvárható, aki odafigyel a lúgtartalékaira, még akkor is, ha előzőleg nem volt teljesen tudatában annak, milyen hasznosak az egész­ség szempontjából a zöldség- és gyümölcsfélék. Gyakorlatilag azonnal jobban érezte magát, mert a szervezete számára nem volt idegen és isme­retlen a zöldség és gyümölcs emésztése. Abban a tekintetben változtatott gyökeresen a korábbi táplálkozási szokásain, hogy kerülte az összes sa­vas salakképző táplálékot, és több lúgos salakképző anyagot evett. A vegetáriánusok nem számíthatnak feltétlenül ilyen gyors változásra csak azért, mert kevés húst esznek vagy egyáltalán nem esznek húst. Azok, akik sok savas salakképző gabonapelyhet és gabonafélét fogyasztanak, ugyanolyan mérgezési tünetektől szenvedhetnek, mint a húsevők. Nekik legfőképp a szerves savas salakképző anyagok mennyiségét kell jelentős mértékben lecsökkenteniük. Továbbá egyenek kevesebb gabonafélét és ga­bonapelyhet. A vegetáriánusoknak is a 75 százalék lúgos salak és 25 szá­zalék savas salak arány elérésére kell törekedniük.

Az USA-ban az emberek többsége azonban egy ennél elterjedtebb ét­rend szerint táplálkozik: szalonna, tojás, hús és sajt. Ha ön olyan akár ga­bona-, akár húspárti, aki még nem szenved különféle betegségekben és a reggeli vizelete általában savas, akkor nagy valószínűséggel még elég egész­séges ahhoz, hogy kb. hat héten belül elérje a program főként zöldség- és gyümölcsevő szintjét. Csökkentheti a szokatási időt, ha gyümölccsel kezdi a napot és a további étkezések alkalmával is egyre több zöldséget eszik. Amikor már majd kicsattan az egészségtől, mindig gyümölccsel kezdje a napot. Az mindegy, hogy ez az első étkezés hajnali öt órakor vagy délután kettőkor van-e – a lényeg, hogy legelőször gyümölccsel töltse meg a gyomrát. Különösen nem mindegy, hogy mit és mennyit esznek azok, akiknek eltávolították az epehólyagját. Egy szerv eltávolításától senki sem lesz egészségesebb. Lehet, hogy elmulasztja a tüneteket, de nem szünteti meg a tünetek hátterében meghúzódó problémát. Azok, akiknek ki kell venni az epehólyagját, betegek. Ha nem változtatnak azokon a körülményeken, amelyek a problémát előidézték, azután is betegek maradnak, hogy az epehólyagjukat kivették és a fájdalom megszűnt. Máshol újabb tünetek jelentkeznek. Az epehólyag betegsége teljes fiziológiai kimerültségre utal. A probléma az illető egészségével van, akár van epehólyagja, akár nincs.

Ne feledjük, az evéssel többféle szükségletet elégítünk ki. Ha az evés ön­nek kényszer, nehéz lehet véghezvinni az elhatározását, miszerint helyesen akar táplálkozni, hogy egészségesebb legyen. Az az ennivaló, amit érzelmi szükséglete kielégítése céljából eszik, nagyobb fiziológiai hatást gyakorolhat a szervezetére, amint az, amivel a biológiai szükségleteit elégíti ki. Amikor érzelmi okok rejlenek az étvágy megnövekedése hátterében, számtalan nyomasztó gondolat generálja a fiziológiai reakciókat, amelyek ezért arra késztethetik, hogy meglehetősen gyorsan visszatérjen a régi táplálkozási szokásaihoz. Ha erről van szó, és emiatt ön bűntudatot érez, többet árt a szervezetének, mintha meg se próbált volna tenni valamit az egészségéért.

A táplálkozási szokások megváltoztatásának kulcsa – attól függetlenül, hogy hol kezdi – az, hogy hogy érzi magát. Ha egyre gyakrabban érzi magát rosszul és olyan tüneteket tapasztal, mint a hasmenés, teljes kimerültség vagy fejfájás, túl gyorsan halad. Javul ugyan az egészsége, de lassítania kell. A szervezetének nem árt vele, de nem lesz elég akaratereje véghezvinni, amit eltervezett.

Ismétlem, ideális körülmények között fél évre vagy akár egy évre is szükség lehet ahhoz, hogy a szervezete újra normálisan működjön. Ez a program nem egy gyorsan múló, hirtelen szeszély. Ez olyan táplálkozási szokások kialakításának a kezdetét jelenti, amelyekkel egész életében egészségesen élhet. A cél, hogy egy életen át egészségesek legyünk, és ne fájjon semmink. Az időskor sem mentség a betegségekre. Egyszer mind­nyájan meghalunk, de olyan törvény nincs, amely kimondaná, hogy még mielőtt ez bekövetkezne, meg kell betegednünk. Életünk végéig egészsé­gesek lehetünk, az egészség mindenkinek természet adta joga.


forrás: Dr. M.Ted Morter – Egészséges táplálkozás